Leerlingen ontdekken verschillende functies van muziek. Ze ontwerpen muziek bij een verhaal en laten het verhaal zo leven.
Ontwerpstap: Probleem verkennen en formuleren
Tienuurtje
Hoeveel (eenmalig) plastic verzamelen jouw leerlingen bij het tienuurtje? Dat kan vast minder! Hoe kunnen we zorgen voor minder plasticafval bij ons tienuurtje? Tip! In de bijlage is een aangepaste versie van deze les beschikbaar speciaal voor de onderbouw.
Plasticfeest
Hoe vaak krijgen je leerlingen geen plastic uitdeelkadootjes? Hoe lang blijven die leuk en hoe snel gaan ze stuk? Dit plastic wordt vaak vrij snel weggegooid. Leerlingen denken na over hun ideale feestje én een leuk, duurzaam uitdeelkado (zonder plastic)!
Schone lucht
Leerlingen denken na over luchtvervuiling. Ze verzinnen voor verschillende mensen hoe zij kunnen zorgen voor schonere lucht.
Veilig onderweg
Leerlingen gaan op zoek naar onveilige verkeerssituaties op weg van thuis naar school. Ze verzinnen ideeën om de weg veiliger te maken.
Kerstdiner
Kerst betekent vaak veel gezelligheid en samen zijn. Al kan zo’n kerstdiner soms best lang duren. Je zit lang aan tafel en het gepraat van volwassenen wordt op een gegeven moment saai. Hoe kun je lang aan tafel leuk maken? Leerlingen bedenken met voorwerpen op en om de kersttafel ideeën voor een spel of activiteit.
Korte uitleg werkvormen
Kleine pakjes
Piet heeft een probleem: alle kleinste pakjes komen onderin de zak terecht. Leerlingen helpen Piet en ontwerpen iets waardoor Piet makkelijk bij de kleine pakjes kan. Lees hier suggesties voor een introductie van deze les voor groep 1-8.
Groepjes maken
Hoe kun je groepjes maken waar iedereen blij mee is? Leerlingen bedenken wensen, verzinnen ideeën en toetsen deze aan de wensen.
Samen spelen
Hoe kun je samen spelen als je anders bent? Leerlingen beelden door middel van rollenspel ideeën uit.