Leerlingen ontwerpen in dit burgerschapsproject een nieuwe wet voor op school. Net als ministers doorlopen ze de vijf stappen voor het maken van een wet. Aan het eind van het project gaat de wet echt in werking.
Dit project is ontwikkeld in het kader van de Impuls Open Leermateriaal en is ook beschikbaar via Wikiwijs.
Kinderen bezorgen een klasgenoot, een beste vriend(in), hun broer of zus, hun (groot)ouders of zichzelf een onvergetelijke verjaardag! Ze ontwerpen (en maken) speciaal voor de jarige een super persoonlijk en uniek taartje.
Verkeersborden, straatnaamborden en stilteborden worden met regelmaat gestolen. De leerlingen verzinnen ideeën om te zorgen dat de borden diefstalproof zijn. Ze laten zich daarbij inspireren door de natuur. Ze kijken hoe dieren en planten zich beschermen tegen vijanden.
Elke seconde worden meer dan vier baby’s geboren op de wereld. Na deze les van anderhalf uur zijn er meer dan 23.000 nieuwe levens bij gekomen en al die baby’s verschillen van elkaar.
Kijk samen met je leerlingen naar verschillen en overeenkomsten tussen mensen. Verzin ideeën om elkaar te leren kennen én te ontdekken hoe je anders bent. Deze les bevordert actief burgerschap en sociale cohesie.
We hebben hier ook een thuisversie van. Want in coronatijd is dit een extra uitdaging! Kijk hier voor de opdracht, hier voor het verzinblad, hier voor het uitwerkblad en hier voor suggesties voor een introductie.
Van jong tot oud, iedereen vermaakt zich op het strand. Van sporten tot uitgebreid zonnen of even lekker uitwaaien. In deze les bekijk je een uitje naar het strand met een ‘plasticbril’ op. Wanneer en hoe komt er (micro)plastic in de natuur tijdens een stranduitje? En hoe kunnen we dat verminderen?
Leerlingen ontdekken verschillende functies van muziek. Ze ontwerpen muziek bij een verhaal en laten het verhaal zo leven.
Hoeveel (eenmalig) plastic verzamelen jouw leerlingen bij het tienuurtje? Dat kan vast minder! Hoe kunnen we zorgen voor minder plasticafval bij ons tienuurtje? Tip! In de bijlage is een aangepaste versie van deze les beschikbaar speciaal voor de onderbouw.
Hoe vaak krijgen je leerlingen geen plastic uitdeelkadootjes? Hoe lang blijven die leuk en hoe snel gaan ze stuk? Dit plastic wordt vaak vrij snel weggegooid. Leerlingen denken na over hun ideale feestje én een leuk, duurzaam uitdeelkado (zonder plastic)!
Leerlingen denken na over luchtvervuiling. Ze verzinnen voor verschillende mensen hoe zij kunnen zorgen voor schonere lucht.
Kerst betekent vaak veel gezelligheid en samen zijn. Al kan zo’n kerstdiner soms best lang duren. Je zit lang aan tafel en het gepraat van volwassenen wordt op een gegeven moment saai. Hoe kun je lang aan tafel leuk maken? Leerlingen bedenken met voorwerpen op en om de kersttafel ideeën voor een spel of activiteit.