Leerlingen ontwerpen in dit burgerschapsproject een nieuwe wet voor op school. Net als ministers doorlopen ze de vijf stappen voor het maken van een wet. Aan het eind van het project gaat de wet echt in werking.
Dit project is ontwikkeld in het kader van de Impuls Open Leermateriaal en is ook beschikbaar via Wikiwijs.
Leerlingen denken na over luchtvervuiling. Ze verzinnen voor verschillende mensen hoe zij kunnen zorgen voor schonere lucht.
Leerlingen gaan op zoek naar onveilige verkeerssituaties op weg van thuis naar school. Ze verzinnen ideeën om de weg veiliger te maken.
In deze lessenreeks leren kinderen over het verband tussen vorm en functie, door herhaald uitproberen: hoeveel knikkers (ver)draagt jouw bootje? Meer lessen gericht op initiële vaardigheden voor ontwerpen vind je hier.
Het project ‘Wielen, (ver)draaid handig’ is gericht is diepgaand leren via alle zintuigen. Centraal staat een ontwerpopdracht waarbij leerlingen eigen bewegende apparaten ontwerpen en maken. Meer lessen gericht op initiële vaardigheden voor ontwerpen vind je hier.
Leerlingen verzinnen ideeën om hun favoriete gezonde lunch mee te nemen naar school. Ze presenteren hun superidee met een yell.
In deze casus wordt stap voor stap uitgelegd hoe leerlingen hun eigen instrument kunnen bedenken en maken. Laat je verrassen door de variatie in oplossingen!
Leerlingen testen en vergelijken dunschillers. Ze selecteren de beste uit de test, bedenken wat verbeterd kan worden en pitchen ontwerpvragen.
Leerlingen ontwerpen een app om de communicatie op school te verbeteren. Ze bedenken en tekenen de schermen van de app.
Leerlingen bedenken een nieuwe bestemming voor een gebouw. Ze houden rekening met de wensen van bewoners. Bij deze les kun je hulp van een techniekcoach vragen.