Kinderen aan de macht

Leerlingen ontwerpen in dit burgerschapsproject een nieuwe wet voor op school. Net als ministers doorlopen ze de vijf stappen voor het maken van een wet. Aan het eind van het project gaat de wet echt in werking. 

Dit project is ontwikkeld in het kader van de Impuls Open Leermateriaal en is ook beschikbaar via Wikiwijs

Monsters vangen

Hoezo naar bed? Hoezo gaan slapen? Eerst ga ik een monster vangen! En dat kan op allerlei verschillende manieren. Ontwerp je mee? Een ontwerpactiviteit bij het prentenboek van het jaar Maar eerst ving ik een monster! van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer.

Woning dier

Leerlingen ontwerpen een woning voor een dier. Ze werken met papier en karton én leren over handige verbindings- en constructieprincipes. Sluit aan bij je thema of kies één van de suggesties voor een bijpassend prentenboek. 

Coco kan het

Alle jonge vogels gaan voor het eerst vliegen. Coco ook. Ze staat op de tak. Wat hoog! Ze durft niet. Coco valt. Heeeeelp! Mamaaaaaaa! Oh jee, dadelijk valt Coco heel hard op de grond. Zullen wij Coco helpen? Ontwerp je mee? Een superleuke ontwerpactiviteit bij prentenboek van het jaar Coco kan het! van Loes Riphagen. 

Verjaardagstaart

Kinderen bezorgen een klasgenoot, een beste vriend(in), hun broer of zus, hun (groot)ouders of zichzelf een onvergetelijke verjaardag! Ze ontwerpen (en maken) speciaal voor de jarige een super persoonlijk en uniek taartje. 

Moppereend

“Eend was mopperig. Ze had niemand om mee te spelen. Een klein grijs wolkje verscheen boven haar hoofd en volgde haar overal.”  Kinderen helpen Moppereend om minder mopperig te worden. Ze ontwerpen iets waar je blij van wordt als je je mopperig voelt. Dit doen ze aan de hand van prentenboek van het jaar 2020 Moppereend van Joyce Dunbar en Petr Horáček. 

Muzikaal verhaal

Leerlingen ontdekken verschillende functies van muziek. Ze ontwerpen muziek bij een verhaal en laten het verhaal zo leven.

Veilig onderweg

Leerlingen gaan op zoek naar onveilige verkeerssituaties op weg van thuis naar school. Ze verzinnen ideeën om de weg veiliger te maken. 

Kleine pakjes

Piet heeft een probleem: alle kleinste pakjes komen onderin de zak terecht. Leerlingen helpen Piet en ontwerpen iets waardoor Piet makkelijk bij de kleine pakjes kan. Lees hier suggesties voor een introductie van deze les voor groep 1-8.