ontwerpend leren

in de klas

 
 
 

Deze les maakt nieuwsgierig

“Leuk! Omdat je je fantasie kunt gebruiken. Omdat het over geschiedenis gaat. Omdat het je nieuwsgierig maakt.”

De kinderen van mijn plusklassen zijn enthousiast over de les Doos van Pandora. Het zijn voor mijn leerlingen de eerste ervaringen met het maken van een strip. Ze tekenen de nieuwe afloop van de mythe. Het is een succes.

Alternatieve energizer: ervaren hoe mythe verandert

Mijn kinderen kennen de Gordiaanse knoop al, daarom heb ik ervoor gekozen om een andere energizer te doen. Ik laat de kinderen een kort verhaaltje bedenken. Daarna laat ik dit verhaal doorfluisteren. Zo ervaren ze hoe een verhaal kan veranderen wanneer je het doorgeeft.

Veel, verschillende en originele ideeën

De kinderen denken goed alle kanten op. Ik ben blij met de veelheid van en variatie in hun ideeën. Het gaat van een specht een gat in de doos laten maken tot een speciale bril dragen waarmee je in de doos kan kijken. Van een mier door het sleutelgat laten lopen tot het aan Zeus vragen. Van een tovenaar de doos doorzichtig laten maken tot op het etiket kijken. Van een echo maken tot jezelf klein stralen met een krimpstraal.

Tips van mijn kinderen voor meer lessen!

Na de les heb ik samen met de kinderen een evaluatie gedaan. Ze hebben goede ideeën voor meer lessen. Dus heb je ruimte voor meer lessen…lees het hele verhaal van de Doos van Pandora. Maak van de strip tijdens drama een toneelstukje. Of bedenk een escape room! 

Ingeborg de Wolff, leerkracht plusklassen 4/5, 6/7 en 8